Værdier for Aalborg Krisecenter For Kvinder
Aalborg Krisecenter For Kvinder har opsat 5 grundlæggende værdier. De beskriver den tilgang og adfærd hos ansatte og frivillige, der i praksis karakteriserer og understøtter (sam-)arbejdet:
- med vores målgruppe: Voldsudsatte kvinder og deres børn.
- med samarbejdspartnere
- internt på kryds og tværs af ansatte og frivillige
Under hver af de 5 værdier er der givet nogle få, men konkrete, eksempler på, hvad der i praksis understøtter, at den enkelte værdi helt konkret kan ses og opleves i vores daglige arbejde.
Værdigrundlaget er skabt i et fællesskab mellem ansatte og frivillige i juni 2022 med den overordnede hensigt at leve op til vores vision:
Aalborg Krisecenter for Kvinder er førende i at støtte kvinder og børn til et godt liv uden vold.
PROFESSIONALISME
Vi tager ansvar for det vi siger, og det vi gør.
Vi har en professionel tilgang og løser vores opgaver med høj faglighed, kvalitet, stort
engagement og medmenneskelighed.
På Aalborg Krisecenter For Kvinder vil der til alle tider være stor opmærksomhed på vigtigheden og udøvelsen af god kommunikation, aftalte procedurer og samarbejde på tværs til gavn for alle.
I praksis:
- Vi anvender og inddrager de nødvendige kompetencer som successikrer kvinder og børns ophold hos Aalborg Krisecenter For Kvinder.
- Som ansatte og frivillige respekterer vi – og er bevidste om – hver vores rolle og funktion i vores daglige virke med beboerne.
- Vi har opmærksomhed på, at vi bruger os selv professionelt i arbejdet.
- Vi påtager os ansvaret for læring ift. nødvendig viden for arbejdet.
TRYGHED
Vi skaber et sted, hvor ingen skal føle sig alene. Gennem synlighed, kommunikation og sparring opbygger vi tillid mellem og til alle.
Tryghed og sikkerhed skabes gennem genkendelighed i hverdagens rutiner og rammer, et tæt og gensidigt forpligtende samarbejde, vidensdeling, åbenhed og omsorg.
De fysiske rammer er rolige og rare og sikkerheden er i orden.
I praksis:
- Beboerne informeres om tryghedsskabende sikkerhed og overvågning.
- Frivillige sover i huset om natten, så beboerne aldrig er alene.
- Vi sikrer, at god og opdateret information altid er tilgængeligt og kommunikeret ud til alle.
ANERKENDELSE
Alle behandles ligeværdigt og værdsættende.
Vi anerkender at alle mennesker og deres fortællinger er unikke og at enhver har krav på at blive mødt fordomsfrit og med forståelse.
På Aalborg Krisecenter For Kvinder er vi interesseret i andres oplevelser og udviser åbenhed i mødet med andre. Vi giver os tid til at lytte og anerkender de beslutninger som beboerne træffer i forhold til deres egne ønsker om fremtiden.
I praksis:
- Vi anerkender beboernes ret til selv at træffe beslutninger om deres eget liv og fremtiden.
- Vi forstår, at anerkendelse og tillid er en forudsætning for dannelsen af et sundt selvværd hos de mennesker vi arbejder med.
- Vi arbejder loyalt med at støtte beboerne i at opnå deres mål og drømme om en fremtid fri af vold.
RESPEKT
Alle behandles med respekt og rummelighed
Vores tilgang er fordomsfri og giver plads til mangfoldighed.
Vi udviser respekt overfor og anerkender hinanden. Det gør vi ved at være lyttende, imødekommende, skabe rum og behandle alle ligeværdigt.
Vi møder alle med respekt for de værdier og erfaringer, det enkelte menneske kommer med.
I praksis:
- Vi møder beboerne, hvor de er.
- Vi taler åbent med hinanden og ikke om hinanden.
- Vi er aktive i at få kvinder og børn til at føle sig betydningsfulde, på trods af svære vilkår.
ENGAGEMENT
Vi er engageret i Krisecentrets indsatser og virke.
Vores arbejder er altid forankret i Aalborg Krisecenter For Kvinders interesser.
Krisecentret er fundamentet for det fællesskab frivillige og ansatte deler - og som vi sammen er engageret i.
Vi har alle et ansvar i forhold til at skabe positive rammer for beboerne, i deres møde med frivillige og ansatte. Vi tager initiativ til, og er engagerede i, at skabe gode forudsætninger for konstruktiv udvikling.
I praksis:
- Vi er opsøgende i forhold til, hvor vi bedst kan gøre en forskel for Krisecentret, for beboerne og for hinanden.
- Vi involverer os aktivt i andres situation, og er synlige og tilgængelige i kontakten med andre.
- Vi møder altid ind på Krisecentret med fokus på at gøre en positiv forskel i beboernes hverdag.